Pepptips

Det är viktigt att peppa sig själv dagligen. Att uppmuntra sitt ego som vissa kallar det. Vi människor är bra på att vara mer kritiska mot oss själva än vi är mot andra. När vi gör misstag kan vi gå och vara sura på oss själva i flera veckor medan om en annan människa gör samma misstag förlåter vi denna genom det vanliga uttrycket – ”Det är mänskligt att göra misstag.” På grund av det måste vi se oss själva i ett klarare ljus. Nedan kommer tips på vad du kan göra för att må bra med dig själv och få dagen att skina även om solen inte är ute.

1. Säg tre bra saker om dig själv i spegeln. Det är en klassiker men det funkar. Ger dig den där lilla knuffen du behöver på morgonen.
2. Ta joggingturer innan jobbet. Det ger dig massor av endorfiner och ökar självkänslan. Det krävs bara att man joggar tre gånger i veckan för att öka endorfin nivån. Det går även att jogga efter jobbet om man är en kvällsmänniska mer än en morgonmänniska. Är jogging inte en träningsform som passar dig så finns det en mängd andra tips om träning som man kan ta till sig.
3. Ät lätta men energirika måltider under dagen och tyngre på kvällen. Om man äter för mycket mat och tung mat så blir man snabbt trött. Du blir dessutom gladare om du äter en stadig sallad än kött och potatis.
4. Skriv en tankekarta om dig själv. Du börjar med ditt namn i mitten och utveckla sedan utåt med saker som är viktiga. Till exempel: Zecilia – vänner – jag har många vänner/flera bästa vänner/jag är omtyckt av många. Sedan går du tillbaka till namnet och gör en ny bubbla: Zecilia – jobb – jag gör bra ifrån mig på jobbet/arbetskamraterna trivs med mig/chefen är nöjd och så vidare. På det sättet kan du läsa tankekartan ibland och inse hur bra du är!
5. Gör saker under ledighet. Helger och röda dagar. Gör något som du vill göra så kommer du känna dig ordentligt peppad! Ät på restaurang eller gå på spa!