Enkla mellanmål

Ett mellanmål är någonting som ska mätta magen mellan de stora målen och gärna gå snabbt att tillaga. Här kommer vi med några förslag på olika mellanmål som du kan slänga ihop på ett par minuter, alternativt förbereda i förväg och ta med dig till jobbet, skolan eller träningen.

Bananpannkakor
muffin-1041905_960_720Dessa populära och nyttiga pannkakor går att göra på en mängd olika sätt men det enklaste sättet är att endast använda sig utav de två huvudingredienserna – banan och ägg. Mosa bananer i en skål och kläck sedan ner lika många ägg som bananer i skålen. Rör ihop det hela till en smet och stek sedan i smör på medelhög värme. Vill du få lite extra sötma på det hela kan du strö ner lite vaniljpulver i smeten. När pannkakorna är klara kan de serveras med valfritt tillbehör. En personlig favorit är att skära upp kiwifrukter och sedan toppa det hela med ljus sirap.

Pizzabullar
food-712667_960_720En kombination av två favoriter – pizza och bullar – som både är mättande och lätt att göra. Antingen gör du denna med en hemmagjord pizzadeg innehållande vatten, jäst, olja, salt och mjöl, eller så köper du ett färdigt pizzakitt innehållande såväl deg som tomatsås. Rulla ut degen och täck den med tomatsås. Efter det häller du på valfria ingredienser, t.ex tacoköttfärs, strimlad skinka eller någonting annat. Häll sedan på riven ost och rulla slutligen ihop degen med dess innehåll till en rulle. Sedan delar du rullen i mindre delar som placeras i klassiska bullformar. Grädda i ugnen i ca 15 minuter.

No comments yet.

Kommentera